Pillerseetal Wandelen ©Tirol Werbung / Pupeter Robert

Fieberbrunner Höhenweg
Wandeltijd: ± 11 uur
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Over de AV-Weg 711 over Rettenwand tot Berggasthof Streuböden. Nu naar Wildalpgatterl, dan rechts naar de Wildalm en naar het Wildseeloderhaus. Over de Seenieder (1.949 m) en de Niedermahdstein (1.901 m) tot de splitsing. Hier de AV-Weg 711 verlaten en rechtsaf naar de Gebrakapelle en de Gebrajoch. Naar de Gaisberggipfel en Lengfilzenalm – Schlinachalm – Lachtal – Grundalm en door de Pletzergraben langs/door Gasthof Pletzer en Winkelmoos terug.

Karstein (1.871 m)
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Vanaf Gasthof Auwirt over de Gebraweg tot de afslag Hochkogel en over de straat naar boederij „Rohr“. Hier begint de klim naar de Karstein. Naar Edenhausalmen, over de noordoostenlijk lopende bergkam en naar de top.

Herrgott – Gebrakapelle St. Daniel (1.661 m), Gebragipfel (2.057 m)
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar – moeilijk
Over de Gebraweg door de Pletzergraben tot Gasthof Pletzer. ± 15 Minuten dalwaarts en over de brug tot het wegkruis. Over de linker weg verder tot de Farmanger Grundalmen en dan naar de Gebrakapelle. Rechtsaf naar de Gebrascharte en over de Gebraranken stijl omhoog naar de top.

Wildseeloderhaus – Wildseelodergipfel (2.119 m)
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar – moeilijk
Over de AV-Weg 711 over Rettenwand tot Berggasthof Streuböden. Nu naar de Wildalpgatterl, rechtsaf naar de Wildalm en het Wildseeloderhaus. Vanaf het Schutzhaus gaat de weg ± 45 minuten langs de rechterkant van het meer, een boomloze helling op en verder langs de Seewand omhoog naar de Törl. Door tot de top.

Wildseeloderhaus – Hennegipfel (2.078 m)
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Over de AV-Weg 711 over Rettenwand tot Berggasthof Streuböden. Nu naar de Wildalpgatterl, rechtsaf naar de Wildalm en het Wildseeloderhaus. Linksaf en in ± 45 minuten omhoog tot de Henne.

Eiserne Hand – Burgeralm (1.254 m) – Spielberg (2.044 m)
Wandeltijd: ± 4 – 5 uur
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar – moeilijk
Richting oosten tot Gasthof Eiserne Hand. Op de linker, licht klimmende, weg in ± 2 naar de Burgeralm. Verder richting noorden naar de Postmeisteralm en van hier over de gmarkeerde weg naar de top.

Dorf – Buchensteinwand (1.454 m)
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Naar het Brandweerhuis, linksaf over de brug en naar Weiler Schönau – Pertrach. Richting noorden de markering volgen naar de Tennalm. In noordoostenijke richting naar de Buchensteinwand.

Bischof (2.127 m)
Wandeltijd: ± 7 uur
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar – moeilijk
Over AV-Weg 711 overr Rettenwand tot Berggasthof Streuböden. Naar de Wildalpgatterl, rechtsaf naar de Wildalm en het Wildseeloderhaus. Over de Seenieder (1.949 m) en de Niedermahdstein (1.901 m) richting Bischofsjoch, links aanhouden naar de top.

Schreiende Brunnen (Kleiner Wasserfall)
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf Gasthof Eiserne Hand door de Hörndlinger Graben, over de brug, rechts langs de Schwarzbach naar de “Schreienden Brunnen”.

Wildalpgatterl – Jägersteig – Lärchfilzhochalm
Moeilijkheidsgraad: licht
Met de lift naar de Streuböden Alm. Te voet naar de Wildalpgatterl linksaf over de Jägersteig naar de Lärchfilzhochalm.

Hochhörndler Hütte (1.809m)
Wandeltijd: 1,5 uur
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Vanaf parkeerplats Hochhörndlerhütte over de gemarkeerde wandelweg naar de Hochhörndler Hütte.

Hochfilzen
Grießner Hochmoor, Landschafts- und Vogelschutzgebiet
Wandeltijd: ± 1 uur (hin & retour)
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf het spoorviaduct “Im Bachl”. Na de Magnesitstraße rechtsaf over het fietspad naar Leogang, langs Schilfgürtel naar de vogelkijktoren bij het meer.

Römer Sattel – Schüttachweg
Wandeltijd: ± 4 uur Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Over de Römersattel op de oude Wallfahrtsweg in den Pinzgau. Vanaf centrum Hochfilzen richting Truppenübungsplatz langs het Biathloncentrum richting Römersattel (1205 m) tot de Vorderkaserklamm. Let op, de weg gaat door militair gebied. Dus goed op de borden en aanwijzingen letten!!

Kirchl (1.692m)
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Vanaf Warming ± 300m op de rondweg Buchensteinwand dan echtsaf en stijl naar boven direct naar de top.

Warminger Höhenmarsch
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Warming, rondweg Buchensteinwand, richting Kirchl. Op de Hüttenboden linksaf tot de Wiesensee en terug over de rondweg.

Weitentalweg (Rundweg)
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf Hochfilzen (grens Tirol/Salzburg) rechts houden tot de Hoferbrücke in Feistenau. Dan rechtsaf terug over Schupfenboden naar Hochfilzen.

Buchensteinwand (1.456m)
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Vanaf de parkeerplats bij de lift, richting Untertenn. Rechtsaf de stijle variant direct naar boven.

Eggerbergweg (Rundweg)
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Over Schupferboden naar Feistenau. Na Berglehen linksaf, voorbij aan de Hinterreith-Hof tot de Aiblhöh. Voor het hek linksaf naar boven en over het Waldmahd terug naar Hochfilzen.

Grießener Almen (1.362m – Rundweg)
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Van het station richting Leogang. Na ± 1,5 km rechtsaf de Forstweg naar boven volgen tot de Grießener Almen – Aiblhöh. Over het Waldmahd terug naar Hochfilzen.

Palfenweg (Rundweg)
Wandeltijd: 2 uur
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Parkeerplaats Barbarakapelle, langs het Kommandogebäude. Bij de 1e afslag links de berg op. Bij de wegwijzer links naar de Liedlgraben, Warming en Hochfilzen.

St Jakob in Haus
Dorf-Runde
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf Gasthof Post richting Filzen over de rondweg Buchensteinwand langs de Pillersee Landesstraße naar Mühlau in rinchting Fieberbrunn. Verder over de Panoramaweg terug naar het centrum.

Panoramaweg
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf Weiler Lehrberg (Boederij Lehrberg), na ± 100 meter linksaf. Over de Panoramaweg (volg de wegwijers) in Mühlau tot de Weiler Filzen.

Kühle Klause
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf de Recyclinghof of de Tennisbanen Tennisanlagen. Bij de splitsing rechtdoor over de grindweg. Rechtsaf tot Weiler Mühlau. Over de rondweg Buchensteinwand tot de “Kühlen Klause” en tot Fieberbrunn.

Lehrbergalm
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Vanaf boerderij Lehrberg rectdoor de wegwijzers volgen tot de Lehrbergalm. Links over de St. Jakober Höhenweg naar de Schartenalm.

Jausenstation Eiblberger Einkehr
Wandeltijd: ± 0,5 uur
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Vanaf Gasthof Post richting Filzen tot het Pfarrhaus. Na het Pfarrhaus (volg wegwijzers) rechtsaf over de Eiblberg naar Jausenstation Eiblberger Einkehr.

Jausenstation Gerstberg (1.119m)
Saisonbedingt geöffnet – Dienstag Ruhetag
Vanaf Gasthof Post richting Filzen tot het Pfarrhaus. Na het Pfarrhaus (volg wegwijzers) rechtsaf over de Eiblberg naar Jausenstation Gerstberg.

Buchensteinwand (1.462m )
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Vanaf Weiler Reith, Parkeerplaats Kröpfl-Liftstüberl. Achter de Kröpfl-Liftstüberl over de Anzenthalweg (volg wegwijers) in Serpentinen onderlangs de Liftstutten van de Bergbahn Pillersee naar de Kröpflalm en tot Alpengasthof Buchensteinwand.

Dorf St. Jakob i. H. – Katzeneck – Buchensteinwand
Wandeltijd: ± 2,5 uur Moeilijkheidsgraad: licht/middelzwaar
Vanaf Gasthof Post richting Filzen over de rondweg Buchensteinwand langs de Pillersee Landesstrasse naar Mühlau richting Fieberbrunn tot de afslag Buchensteinwand. Links over de bosweg en over het Katzeneck naar Alpengasthof Buchensteinwand. Aanbevolen hier is het bloemenleerpad.

St Ulrich am Pillersee
Pillersee-Runde
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf parkeerplaats Dorf/Pillersee linksaf langs de rechterkant van het meer, na de Kiosk over een kleine klim aan de tegenovergstelde kant aan Restaurant Pillersee voor en terug nar het dorp.

Adolari-Runde
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf de kerk richting Latschenbad, rechts naar de Panoramaweg naar St. Adolari. De kruizen leiden u naar de bedevaartskerk en Gasthof St Adolari. Op de terugweg naar Waidring de Pillersee-Landesstraße oversteken, en over de brede wandel- en fietsweg , langs de kiosk en terug naar St Ulrich.

Weiler-Runde
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf parkeerplaats Dorf/Pillersee over de kleine beek, rechtdoor en achter Neuwieben richting Weißleiten, bij de Koglfasserwegs naar Weiler Au afslaan en naar de Strasserwirt. Van Strass over het fiets- en wandelpad teurg naar het centrum van St Ulrich.

Schießlingalm
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Weißleiten, richting Griesltal, over de goed gemarkeerde weg naar de Schießlingalm.

Lindtalalm-Winterstelleralm
Wandeltijd: ± 1 a 2 uur
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Schartental, langs de verkeersweg naar de Lindtalalm. In ± 1 uur omhoog naar de Winterstelleralm.

Kirchberg/Schafelberg
Moeilijkheidsgraad: moeilijk
Latschenbad, over de Steinere Stiege door het Kalktal naar de top van de Kirchbergs. Verder naar de Schafelberg.

Teufelsklamm
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
St Adolari, voorbij de Gasthof en de kerk richting Waidring, rechts de parkeerplaats. Van hier de wegwijzers volgen richting Teufelsklamm.

Waidring
Hackenschmiede – Schäferaukapelle – Kneippanlage
Wandeltijd: ± 2 uur (Rundwanderung)
Moeilijkheidsgraad: licht
Richting Pillersee, over de Achenweg (links) tot het molenrad van de “alten Hackenschmiede”. Over de “Pfarrersteigl” naar de Schäferaukapelle, Langs de helling naar de Kneippanlage / Seisenbachquelle (Wegmarkering 1) en terug over Unterwasser.

Rundwanderung Waidring – Hausstatt – Strub
Wandeltijd: ± 3 uur (Rundwanderung)
Moeilijkheidsgraad: licht
Door de Hintergasse tot het viaduct onder de Loferer Bundesstraße, rechts langs de bosrand tot Haselbach. Bij de camping de straat oversteken. Aan de rechterzijde van de Haselbach lang boerderij Hausstatt naar Strub.

Blachholzkapelle – Enthgrieß – Hasler Schlucht:
Wandeltijd: ± 45 min
Moeilijkheidsgraad: moeilijk
Links naar de Blachholzkapelle ovr de wandelweg tot Genussladen Seibl. Terug over het fiets- en wandelpad.

Weissbachschlucht
Moeilijkheidsgraad: licht
Richting St. Ulrich tot PP Weissbach. Over de Forstweg (rechts) langs de beek in de kloof (ca. 3 km). Bij de diervoedering linksaf naar Gasthof Oberweissbach. Van hier over de rodelbaan naar parkeerplaats Weißbach (0,5 uur).

St. Adolari – Pillersee
Moeilijkheidsgraad: licht
Naar de Achenweg, rechts lang de beek tot de sportvelden, over de klim naar de Schöttlbrücke, Schöttlbauer, Peitinghof en naar Gasthof St Adolari. Links langs het meer naar St Ulrich en langs de andere kant van het meer naar St Adolari. Terug naar Waidring door de “Öfenschlucht” over het fietspad.

Steinplattengipfel
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf het Bergstation van de Gondelbahn richting top, boven Gasthofs Kammerkör linksaf (Wegmarkering 8b – Panoramaweg) tot de top volgen.

Waidringer Panoramaweg
Moeilijkheidsgraad: licht
Vanaf Strub (Ascherbauern), de Forstweg volgen tot de kruizing Griessbachersteig (Stempelstelle Jägeralm), rechts naar de Kitzgrabenhütte. Langs de Kitzgrabenhütte de linkerweg dalwaarts volgen door de Teufelsklamm tot de parkeerplaats tegenover St Adolari. Terug rechts de straat over Peiting/Schöttlbauer, rechts van de “Mühlbergs” naar de Schäferaukapelle en naar de Kneippanlage/Seisenbachquelle en terug naar het uitgangspunt.

Nordic Walking

Fieberbrunn
Granbachbrücke
Lengte: 8 kilometer
Moeilijkheidsgraad: licht
De route Hallenbad – Granbach gaat langs de Fieberbrunner Ache.

Granbachbrücke – Granbach – Schwefelbad – Mittermoos – Hallenbad
Lengte: 8 kilometer
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Voorgaande route tot de Granbachbrücke. Dan 1 kilometer licht stijgend naar de Granbachhöfen en over de wandelweg naar Schwefelbad – Tragstätt – Mittermoos – Römerwegbrücke en terug naar het uitgangspunt.

Streuböden – Zillstatt – Austria Trendhotel
Lengte: 11 kilometer
Moeilijkheidsgraad: Moeilijk
Hoogteverschil: ± 400 meter
Austria Trendhotel – Lauchsee – Schwarzhäusl – Zillstatt – Streuböden – Ferchlstadl – Grutten – Austria Trendhotel

Hochfilzen
Pfaffenschwendt
Lengte: 5,5 kilometer
Moeilijkheidsgraad: licht
Start: Warmingerhof. Over rondweg Buchensteinwand tot Gasthof Kapell’n en retour.

Griessensee
Lengte: 6 kilometer
Moeilijkheidsgraad: licht
Start: richting Tüpl – afslag fietspad Leogang – Griessensee – naar Bucherbauer – en retour.

Rundstrecke Feistenau
Lengte: 7,5 kilometer
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Start: Warmingerhof. Over rondweg Buchensteinwand tot Gasthof Kapell’n – Rotache – Hafenberg – Feistenau – Kuhbrücke – Warming.

Warming
Lengte: 5,7 kilometer
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Start: Warming. Over rondweg Buchensteinwand richting St. Ulrich tot de Wiesensee – Terug over de Gemeindestrasse en Reitweg tot Mittelwarming.

St. Jakob in Haus
Start en finish: parkeerplaats Dorf/Sportplatz.

Flecken
Lengte: 2,8 kilometer
. Over rondweg Buchensteinwand
Richting St. Ulrich. Langs het dalstation van de Bergbahn Pillersee/Buchensteinwand naar Flecken. Linksaf richting Landesstrasse, linksaf richting St Jakob, en weer links en omhoog naar het dalstation.

Mühlau-Runde
Lengte: 3,8 kilometer
Hoogteverschil; 80 meter
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Richting kerk in St. Jakob. Tussen Gemeindeamt en Gasthof Zur Post door, links tot de afslag naar Mühlau, de straat oversteken, langs de Hörlhof, links langs de panoramaweg naar Kröpflstüberl, en weer links terug naar het uitgangspunt.

St Ulrich am Pillersee:
Start Ziel: Parkplatz Dorf/Pillersee
Pillersee-Runde
Lengte: 8,5 kilometer
Hoogteverschil: 55 meter
Richting sportvelden, links naar de Pillersee. Langs de rechtkant van het meer en na de Kiosk links over de klim naar de andere meeroever en weer terug.

Waidring:
Start en finish: centrum/Dorfbrunnen

Hausstatt:
Lengte: 6,5 kilometer
Moeilijkheidsgraad: licht
Richting boerderij, links in de Hintergasse en voor de onderdoorgang onder de Bundesstrasse rechts af. Na de kleine brug links naar Achendamm. De Landesstrasse oversteken en verder over de Achendamm tot Hausstatthof. Rechtsaf naar Schäferau en rechts richting Unterwasser, Over de Landstrasse, links over de Elmbachweg en rechts over de Achendamm tot de kleine brug en weer links over dezelfde route terug.

Strub-Runde:
Lengte: 10,5 kilometer
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar
Tot Hausstatt, verder over de Achendamm tot Strubwirt. Terug eerst over de Strubstrasse, links de bosweg in tot de Kneippanlage, rechtdoor en bij de Schäferaukapelle omhoog naar de Wandelklim. Dalwaarts tot Hackenschmiede, rechts de Achenweg in en weer rechts over de Pillerseestrasse terug.

Kaiserblickrunde:
Lengte: 9,5 kilometer
Hoogteverschil: 240 meter
Waidring centrum, Hintergasse. Van hier links in westenlijke richting tot Schredergasse, een kort stuk de Höhenstraße volgen (± 150m), dan links de Kaiserblickweg in. Langs Schrederleiten-Siedlung und Stöcklleiten-Siedlung, de Stöcklweg tot de Bundesstraße, oversteken en verder tot de Hausergasse (Wiesenweg) in richting Blachholzkapelle. Links houden naar de Hausberg en verder in richting Talsenalm. Volg de borden “Hausberg en Waidring” terug.

Wilhelmus Hengstmengel is sinds eind 2008 woonachtig in Tirol, nu in Imst, en heeft in de laatste jaren deze prachtige deelstaat vaak doorkruist tijdens vele wandelingen door dal en over bergen. Genieten van het prachtige landschap, de lokale bevolking en de lokale gerechten is daarbij erg belangrijk.

Deel ons op social media